Först lite om löpning, träna med samma intensitet som tävling:

Har haft tre tillfällen simkurs nu. Märker stor skillnad på min simteknik, det går snabbare, det är roligare och jag börjar förstå detaljerna. Ja på de grunda djupen i vilket fall.

Kurs, tillfälle två, armtag/grab

  • Kupad hand framför huvudet, dra, slappna av och för tillbaka handen innan nästa tag med motsatt arm. Dra endast halva vägen från utsträck läge till böjd armbåge.
    Nästa övning ägnad åt resterande del av draget/trycker bakåt till skvätt på bakåt. Alltså från böjd armbåge till utsträckt läge bakåt.
  • Sedan hela taget med en lättare s-rörelse i draget.
  • Armar framför huvudet rakt fram med båda armar för att ta tag i vattnet framför huvudet med en armen, slappna av och för framåt igen innan nästa arm.
    Fortfarande hela tiden en arm i taget slappna av föra fram arm och sedan nästa.
  • Använd dolmen på alla övningar.
  • Fenor på fötter. Benspark med streamline sedan simma med fenor.

Kurs, tillfälle tre, rotationer

Fokus på att svänga med höften och inte axlarna. Liknelse: dra på sig de där byxorna som är för trånga, ta bort svanken för att få svallet efter sig i bassängen.

  • Uppvärmning
    6×50
    Benspark med fenor.
    2×25 händerna mot sidorna.
    10 sparkar rotera med höften (andas först) in med hakan tryck ut svanken (trånga byxor).
    Sedan samma med ena armen rakt fram och göra rotationerna i nästa armtag synkront.
  • Hajfena. Lyft armen gå tillbaka med den och gör rotationen i armtaget. För att få till en rörelse alltså armtag och rotation hänger ihop.
  • Sedan hela rörelsen med fenor och utan fenor.
  • Streamline benspark på mage varannan och varannan streamline på rygg. Sträck ut ordentligt. Snärta med foten.
  • 15 meter 100% 10 meter lugnt 2×25
Annonser