Archives for the month of: januari, 2013

Först lite om löpning, träna med samma intensitet som tävling:

Har haft tre tillfällen simkurs nu. Märker stor skillnad på min simteknik, det går snabbare, det är roligare och jag börjar förstå detaljerna. Ja på de grunda djupen i vilket fall.

Kurs, tillfälle två, armtag/grab

  • Kupad hand framför huvudet, dra, slappna av och för tillbaka handen innan nästa tag med motsatt arm. Dra endast halva vägen från utsträck läge till böjd armbåge.
    Nästa övning ägnad åt resterande del av draget/trycker bakåt till skvätt på bakåt. Alltså från böjd armbåge till utsträckt läge bakåt.
  • Sedan hela taget med en lättare s-rörelse i draget.
  • Armar framför huvudet rakt fram med båda armar för att ta tag i vattnet framför huvudet med en armen, slappna av och för framåt igen innan nästa arm.
    Fortfarande hela tiden en arm i taget slappna av föra fram arm och sedan nästa.
  • Använd dolmen på alla övningar.
  • Fenor på fötter. Benspark med streamline sedan simma med fenor.

Kurs, tillfälle tre, rotationer

Fokus på att svänga med höften och inte axlarna. Liknelse: dra på sig de där byxorna som är för trånga, ta bort svanken för att få svallet efter sig i bassängen.

  • Uppvärmning
    6×50
    Benspark med fenor.
    2×25 händerna mot sidorna.
    10 sparkar rotera med höften (andas först) in med hakan tryck ut svanken (trånga byxor).
    Sedan samma med ena armen rakt fram och göra rotationerna i nästa armtag synkront.
  • Hajfena. Lyft armen gå tillbaka med den och gör rotationen i armtaget. För att få till en rörelse alltså armtag och rotation hänger ihop.
  • Sedan hela rörelsen med fenor och utan fenor.
  • Streamline benspark på mage varannan och varannan streamline på rygg. Sträck ut ordentligt. Snärta med foten.
  • 15 meter 100% 10 meter lugnt 2×25
Annonser

http://marshallulrich.com/blog/tire-drag/

Nu har jag tagit det lugnt med träningen i två månader. Skönt. Det börjar nästan bli en vanesak. Som tur är kom det snö i december som fick igång skidåkningen en aning. Och sedan tog löpsteget fart när snön smälte.

Prylar

Kinalampan kom till slut, innan jul. Den är godkänd. Och så lite ny ull, en t-shirt från Aclima och en mössa från Houdini. Jag gillar ull eftersom den inte luktar illa av svett så fort. Det finns någon typ av mikromiljö i ullen som håller rätt på luktutvecklingen, men jag hittar ingen bra källa om det. Det fungerar i vilket fall även om ullen inte transporterar fukten lika bra som synteten.

Hittade också ett bar New Balance mt00 på rean. Spar dem till korta otekniska pass i vår och i sommar, och till gymmet. Jag gillar tunna sulor eftersom löpsteget automatiskt blir kortare och därmed rappare (med lite vilja). Det är en påtaglig förändring av känslan i foten och hela kroppen. Den här skon är den tunnaste jag har sulmässigt. Jag kommer nog inte överskrida 10 km med den.

Återkommer med någon typ av recension av skon i jämförelse med två andra skor: New balance mt110 och mt10, två skor som jag har sprungit med något år.

Simkursen i crawl har börjat

Första passet:

Teknik: streamline benspark, ligga på sidan en arm fram huvudet ovan ytan, samma huvudet under ytan, cathup-slå med handflatan mot den andra i utsträckt läge efter armtag och sist släpa handen i vattnet vid armtag.

Mellanspel 2×50 lugnt

Kondition: 10 meter full fart 15 meter lugnt. 50×4 20 sekunders vila.

Nedsimning 50

Kortfattat ett kompakt pass på 60 minuter. Svåraste övningen var streamline med bara benspark. Jag hade också svårt att ligga på vänster sida och flyta rätt. Det jag ska tänka på är att andas bättre för vattenläget, sträcka ut och tänka på hur huvudet ligger mot axlar så att jag inte skapar motstånd i nacken.

Om jag kör det här passet själv kan jag antagligen lägga på ett par längder på alla övningar för att genomföra det på 60 minuter.

Bra återhämtningsöl efter det är Blackspear Oxford Gold, organic beer.