Idag var jag på gymmet. Försökte mig på lite tyngre vikter på benböjen, 90kg. Har läst att man måste klara mer än sin egen vikt i benböj. Men det är lätt att göra fel, låta knäna röra sig i sidled, svanka, bukta för mycket med ryggen med mera. Jag gjorde en trappa där jag började på 50kg, sedan 70kg, 80kg och slutligen fem repetitioner på 90 kg. Det känns nu. Sedan skivan fram på axlarna.

Under en tid nu har jag funderat på hur jag ska anstränga mig rejält. Det är lätt att tänka sig in i att nu ska jag köra det hårdaste passet som jag kan. Sedan när du står där med vikterna över axlarna är det svårare att motivera sig till de sista repetitionerna.

Hur som helst har jag använt tabata som verktyg men det är intensivt och kanske inte något för tunga lyft. På bilden står jag bredvid en 90 cm box, boxhopp. När jag böjade med boxhopp var det 60 cm-boxen jag hoppade på. Nu prövar jag ibland 90 cm. Det är rejält svettigt. Och efter en tabata är jag så pass uppskruvad att det är lätt att gå på någon annan övning direkt.

Alltså det jag lärt mig är att skruva upp tempot rejält innan jag ger mig på tunga lyft för att mentalt orka göra de extra repetitionerna.

Benövningar som jag gillar på gymet

Träning förra veckan

2 pass denna vecka med två backar på löpbandet och två tabator på rodden.

2 Broklyn East India IPA

Lance Armstrong i gymmet, gillar fokuset i vilket fall…

Annonser