Archives for the month of: oktober, 2012

Sprang tre gånger i veckan. Jag började med en kortare runda upp till OK Torstugans 2,5 km spår på måndagen.

Det är lite speciellt där, man får själv tända elljusspåret genom att trycka på en knapp på elcentralen. Det är riktigt mörkt på spåret innan lamporna värmts upp ordentligt. När de är uppvärmda börjar de kasta ljuset något längre än ett par meter, det tar 5 minuter. Själv var jag redan uppvärmd och lite tveksam till mörkret när ljuset tändes. Sprang därför tillräckligt snabbt för att inte behöva tänka på om det var några troll i skogen. Rädsla är en bra peppare.

Nästa löprunda var jobbets friskvårdstimme. Jag lånade en Garmin 310Xt av en kollega och laddade därför lite extra i Kronskogen och lyckades springa 9,3 km på 37 minuter (terräng). Ja, jag skulle ha sprungit 700 meter till för att spika en tid på 40 minuter. Det kändes bra, men klockan var nog det som pressade mig att hålla tempot.

Avslutade veckan med att springa hem från jobbet, strax under 7 km i motvind och med ryggsäcken på. Asfaltslöpning är alltid lika tråkigt. Jag har svårt att hålla ett jämnt tempo på asfalt helt enkelt, där skulle en Garmin behövas. Annars är andingen en bra indikator på hur hårt jag orkar springa.

För mig har det sammantaget blivit mer löpning med högre tempo istället för långa rundor under oktober månad. Det kommer jag nog fortsätta med under november, särskilt nu när det börjar bli kallare. Kanske ett eller två intervallpass också. Det börjar bli dags att dra fram ullen ur garderoben.

Jag gillar Tim Waggoners inställning till träning, här hittar du hans blogg:

Idag var jag på gymmet. Försökte mig på lite tyngre vikter på benböjen, 90kg. Har läst att man måste klara mer än sin egen vikt i benböj. Men det är lätt att göra fel, låta knäna röra sig i sidled, svanka, bukta för mycket med ryggen med mera. Jag gjorde en trappa där jag började på 50kg, sedan 70kg, 80kg och slutligen fem repetitioner på 90 kg. Det känns nu. Sedan skivan fram på axlarna.

Under en tid nu har jag funderat på hur jag ska anstränga mig rejält. Det är lätt att tänka sig in i att nu ska jag köra det hårdaste passet som jag kan. Sedan när du står där med vikterna över axlarna är det svårare att motivera sig till de sista repetitionerna.

Hur som helst har jag använt tabata som verktyg men det är intensivt och kanske inte något för tunga lyft. På bilden står jag bredvid en 90 cm box, boxhopp. När jag böjade med boxhopp var det 60 cm-boxen jag hoppade på. Nu prövar jag ibland 90 cm. Det är rejält svettigt. Och efter en tabata är jag så pass uppskruvad att det är lätt att gå på någon annan övning direkt.

Alltså det jag lärt mig är att skruva upp tempot rejält innan jag ger mig på tunga lyft för att mentalt orka göra de extra repetitionerna.

Benövningar som jag gillar på gymet

Träning förra veckan

2 pass denna vecka med två backar på löpbandet och två tabator på rodden.

2 Broklyn East India IPA

Lance Armstrong i gymmet, gillar fokuset i vilket fall…